جایگاه سیستم های فولادی سردنورد شده در دنیا

جایگاه سیستم های فولادی سردنورد شده در دنیا

سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی (LSF) یکی از سیستم های ساختمانی است که در دهه های اخیر به طور گسترده در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه به کار گرفته می شود. اجزای اصلی تشکیل دهنده این سیستم ساختمانی، از ورق های فولادی سردنورد شده و پانل های پیش ساخته گچی و سیمانی تشکیل شده است.  افزایش قیمت چوب، پدیدار شدن مشکلات زیست محیطی و برنامه ریزی برای توسعه  معماری پایدار در صنعت ساختمان سازی منجر شد سازه های فولادی سردنورد شده جایگزین مناسبی برای سازه های چوبی تلقی گردد.شاید بتوان گفت این سیستم ساختمانی به دلیل نیازهای صنعت ساختمان سازی درکشورهای پیشرفته و یا جهت جوابگویی به اهدافی چون تولید صنعتی ساختمان، اقتصادی نمودن ساخت و ساز ساختمان، ملاحظات زیست محیطی و توسعه پایدار در فعالیت های صنعت ساختمان سازی، برنامه ریزی، طراحی و اجرا گردیده است.

در کشور ژاپن بیشتر ساختمان های شهری قبل از جنگ جهانی اول، از چوب ساخته می شد، به گونه ای که بیشتر این نوع ساختمان ها در دوران جنگ جهانی در اثر آتش سوزی ویران گشتند. دولت ژاپن  برای تأمین مسکن مورد نیاز، سیاست های جدیدی رابرای طراحی، تولید و ساخت مسکن مطرح نمود . از جمله این سیاست ها میتوان به  پیش ساخته نمودن ساخت و ساز با استفاده از مصالح ساختمانی غیر آتش زا، کوتاه کردن مدت زمان عملیات ساختمانی در کارگاه و نهایتا تلاش برای محافظت از صنایع چوب  اشاره نمود. با توجه به این دیدگاه به کارگیری قطعات فولادی سرد نورد شده، در بخش مسکن سرعت گرفت .

همچنین به کارگیری سیستم ساختمانی LSF برای ساخت و ساز مسکن بعد از جنگ جهانی دوم در استرالیا آغاز گردید. در صورتی که پیش از آن، ساخت و ساز مسکن عمدتا با استفاده از سازه های چوبی (همانند آمریکا و کشورهای اروپایی) انجام میشد.  هدف عمده از به کارگیری این سیستم ساختمانی در استرالیا تلاش در جهت بهبود تولیدات مصالح ساختمانی و استفاده از قطعات پیش ساخته در ساخت و ساز مهندسی بود. این نگرش در شیوه های ساخت و ساز، تأثیرات زیادی برروی  افزایش مقاومت اسکلت ساختمان ها، کوتاه شدن زمان ساخت و ساز، کم شدن هزینه های اجراء و به حداقل رساندن ضایعات ساختمانی در کارگاه گردید.  در برخی دیگر از کشورهای اروپایی و آسیایی نیز از سیستم  LSF در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده می شود. از آن جمله می توان به کشورهای همچون: سوئد، فرانسه، هلند، پرتغال و کره جنوبی اشاره کرد. در کشور سوئد چوب رایج ترین مصالح ساختمانی برای ساخت مسکن بوده است. اما به دلیل کاهش متوسط عمر درختان، روش های رایج ساخت و ساز چوبی با مشکلات کیفی مواجه شده بودند، به گونه ای که  سازندگان ساختمان اقدام به جایگزین کردن سیستم ساختمانی LSF با سیستم سازه های چوبی رایج در بخش مسکن نمودند.

در کشور هلند نیز استفاده از فولاد در ساخت و ساز مسکن خیلی محدود بود.  بنیاد تحقیقات ساختمان هلند ( SBR ) ، پتانسیل استفاده از سیستم LSF را برای خانه سازی مورد بررسی قرار دادند و نتیجه این بررسی ها نشان داد به کارگیری این سیستم ساختمانی سبب تسهیل در طراحی و فواید زیست محیطی برای ساختمان سازی میگردد ولی کمی گران تر از سیستم خانه سازی با قاب چوبی برآورد شده بود. در کشور فرانسه، مثل دیگر کشورهای اروپایی، سیستم های رایج ساخت و ساز واحدهای مسکونی براساس دیوارهای باربر از مصالح ساختمانی بتنی یا بنایی بود. ولی در سال های اخیر از سیستم ساختمانی LSF  برای بلوک های آپارتمانی و خانه های تک واحدی استفاده می شود.