تاریخچه سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سردنورد شده (LSF)

تاریخچه سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سردنورد شده (LSF)

استفاده از اعضای فولادی سردنورد شده در ساخت ساختمان، از دهه 1850 در ایالات متحده و انگلستان آغاز گردید. در دهه های  1920و1930  استفاده از فولاد سرد نورد شده به عنوان یک مصالح ساختمانی، به دلایل عدم وجود استاندارد طراحی و اطلاعات کافی، بسیار محدود بود. یکی از اولین موارد مستند استفاده از فولاد سردنورد شده به عنوان مصالح ساختمانی ، بیمارستان باپتیست ویرجینیا است، که در حدود سال 1925 در لینچبرگ ، ویرجینیا ساخته شد. دیوارهای این ساختمان از نوع مصالح بنایی بوده و نقش باربری را برعهده داشتند. اما کف های ساختمان ازتیرچه های فولادی سرد نورد شده با مقطع c شکل که پشت به پشت به یکدیگر متصل شده بودند،  تشکیل شده بود.

بیمارستان باپتیست ویرجینیا

استفاده از این سیستم ساختمانی  تا انتشار اولين ضوابط انجمن فولاد امريكا در سال 1946 گسترش زيادي پيدا نكرد. اولين استاندارد طراحي بر مبناي تحقيقات انجام يافته در دانشگاه كرنل در سال 1939 و با پشتيباني AISI تدوين گرديد. به دلیل وزن پایین المان های تشکیل دهنده قاب های سبک فولادی،  وزن ساختمان های چوبی تا حدود یک سوم تقلیل میابد، که این امر سبب ایجاد تحولی نوین در صنعت ساخت و ساز  گردید و در نهایت با استقبال جامعه مهندسین و فعالین حوزه صنعت ساخت  به ویژه در امریکا روبرو شد. امروزه بدليل مزایای متعدد از جمله كيفيت مناسب ساخت، سرعت اجرای زیاد ، مقاومت بالا در برابر زلزله و همچنین پوشش دادن ضعف های سیستم ساختمانی چوبی از جمله ضعف در برابر رطوبت، به عنوان سیستم ساختمانی مرسوم در  كشورهاي انگلستان، امريكا، كانادا، استراليا، ژاپن تبدیل گشته است. كاربرد اين ساختمان ها به عنوان يك سيستم سازه اي مستقل و اكثرا درانبوه سازي ساختمان هاي کوتاه مرتبه ، دفاتر و ساختمان هاي تجاري ، واحدهاي صنعتي و سالن هاي ورزشي میباشد.

استفاده از سازه LSF به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت و کیفیت بالای ساخت و عملکرد لرزه ای مناسب در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا رواج قابل توجهی یافته است. سازه LSF که از اعضای فولادی سرد نورد شده ساخته می شود از سال ۱۹۴۶ وارد صنعت ساختمان شد اما به دلیل اقتصادی نبودن کاربرد محدودی یافت. از سال ۱۹۹۰ به دلایل زیاد از جمله افزایش قیمت چوب و محدود بودن منابع تهیه آن، مشکلات زیست محیطی، نیاز به تولید سریع و انبوه مسکن و ضرورت استفاده از پیش ساخته سازی؛ سیستم LSF کاربرد وسیعی یافت.

سازه چوبی

سازه با قاب های سبک فولادی (LSF)