بررسی عملکرد سازه های فولادی سردنورد شده برای احداث ساختمان در زمان بحران و اسکان موقت

بررسی عملکرد سازه های فولادی سردنورد شده برای احداث ساختمان در زمان بحران و اسکان موقت

کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی که در آن استقرار یافته هر چند سال یک بار با زلزله ای مخرب و ویرانگر روبرو بوده است. به طور متوسط هر ساله در ایران یک زلزله با بزرگی 6   ریشتر رخ می دهد. نگاهی گذرا به تاریخ زمین لرزه های ایران و توجه به بستر طبیعی و زمین ساختی ایران نشان می دهد که کمتر نقطه ای در ایران می توان یافت که از زلزله مصون باشد. به طوری که طی 43 سال اخیر 233 هزار نفر از هموطنان در مناطق مختلف کشور در اثر زلزله جان خود را از دست داده اند.  لذا با توجه به موارد ذکر شده توجه و آمادگی برای اسکان موقت در زمان بحران بسیار ضروری و بدیهی میباشد. اسکان موقت به عنوان یکی از گونه های اسکان، نیارمند مطالعه، بررسی، تحلیل و ارزیابی بوده تا در شرایط بحران بتوان برای اسکان افراد برنامه ریزی نمود. بسته به شدت تخریب ایجاد شده در ساختمان ها که آنها را به مکان هایی ناامن برای ادامه زندگی تبدیل می نماید، اقدامات لازم برای بازسازی ها صورت می گیرند. لیکن این امر در بسیاری موارد به زمان نیاز دارد. نیاز به حجم بالایی از سکونتگاه در بازه زمانی کوتاه پس از زلزله و حوادث طبیعی، در کنار ویژگی های موقعیت زمانی و مکانی حادثه،  اهمیت استفاده از سیستم های ساختمانی و روش های ساخت سریع سکونت گاه موقت را روشن می سازد.

یکی از ویژگی ساختمان ها با قاب های سبک فولادی امکان پیش ساختگی،  احداث و مونتاژ سریع آن ها میباشد. لذا  این ویژگی ها سبب شده است  این نوع از ساختمان ها بهترین گزینه برای اسکان موقت باشند. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده یک از خصوصیت های مهم یک اسکان موقت قابلیت تبدیل آن به اسکان دائم بوده که سازه های فولادی سردنورد شده کاملا با آن تطابق دارد. در ذیل به بررسی جزئیات  آن میپردزیم.

نحوه تبدیل سکونتگاه موقت به دائم در ساختمان با قاب های سبک فولادی (LSF)

به منظور تبدیل سکونتگاه موقت ساخته شده با قاب های سبک فولادی(LSF)  به سکونتگاه دائم بایستی مراحل ذیل صورت گیرد.

1- اجرای تأسیسات

در این نوع ساختمان ها برخی از تاسیسات و لوله ها  از درون دیوار عبور کرده و برخی نیز از کف ها عبور مینماید. در صورتیکه امکان اجرای لوله های آب و تاسیسات مکانیکی در زمان اسکان موقت وجود داشته باشد بخش اصلی  تاسیسات اجرا شده است. در غیر اینصورت به منظور تکمیل اجرای تاسیسات که از درون دیوار عبور نمیکنند،  بایستی اجزای پوشاننده کف که به صورت خشک اجرا شده اند برداشته شده تا با دسترسی به کف، امکان اجرای آنها وجود داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است اجرای تاسیسات برقی نظیر سیم کشی نیز به دلیل تعبیه سوراخ های مورد نیاز در المان های قائم دیوار(STUD)  به سادگی امکان پذیر میباشد.

2- تکمیل عایق دیوار و کف بعد اجرای تاسیسات

بعد از آنکه اقدامات مربوط به داخل دیوارها و کف به پایان رسید.  در این مرحله عایق های صوتی و حرارتی و رطوبتی مورد نیاز در هر یک از دیوارها، بر اساس محل دیوار، کار گذاشته می شود.  سطح داخلی دیوارها با پانل های گچی پوشانده میشود.

3- تکمیل سطح نهایی شامل کاشی کاری، رنگ و اتمام نمای خارجی

آخرین مرحله تکمیل واحد دائمی، اجرای نازک کاری است؛ که شامل رنگ، کاشی و… میباشد می شود و همچنین نمای خارجی نیز تکمیل میگردد.